Aminokwasy w kulturystyce

Aminokwasy w kulturystyce

Kulturystyka jest dziedziną sportu, która zezwala sportowcom na więcej jeśli chodzi o wspomaganie swojego ciała i wydajności, aniżeli zezwalają na to inne dziedziny sportu. Biorąc pod uwagę częste zażywanie przez kulturystów suplementów diety, hormonów (testosteron), czy stosowanie różnych sterydowych odżywek, zażywane aminokwasy należą do środków o najmniejszych skutkach ubocznych.

Związki te są stosowane w kulturystyce jako substancje zwiększające nieco masę mięśniową. Jednak ich głównym zastosowaniem jest wspomaganie treningów na siłowni. Badania wykazują bowiem, że wysoki poziom aminokwasów w organizmie może obniżać w nim poziom F-tryptofanu, czyli substancji odpowiadającej za zmęczenie w ludzkim organizmie. Podwyższone stężenie aminokwasów we krwi spowalnia docieranie f-tryptofanu do mózgu, więc kulturyści wolniej się męczą. W związku z wolniejszym zmęczeniem organizmu sportowcy ci mogą wydłużyć czas trwania treningu, a także zwiększyć jego intensywność i obciążenie.

Udowodnione jest również, że dłuższe stosowanie aminokwasów podczas treningów może bazując na zdolnościach przystosowawczych organizmu na stałe podnieść jego wydolność (bazując na tym, że z czasem ciało samo przystosuje się do większych obciążeń i będzie się wolniej męczyć). Aminokwasy jako, że są związkami chemicznymi występującymi w ludzkim organizmie w naturalnej postaci są uważane za jedne z najbezpieczniejszych suplementów diety jakich mogą używać kulturyści. Niektórzy z lekarzy sportowych narzekają na to, że aminokwasy mogą być przyczyną dolegliwości przewodu pokarmowego, ponieważ zatrzymują wodę w organizmie, jednak zachowując odpowiednie proporcje tych substancji do ilości wody, można uniknąć tych skutków ubocznych.

Jeśli zaś chodzi o hamowanie dopływu F-tryptofanu do mózgu to związki te jedynie opóźniają jego działanie. Po treningu zmęczenie zachodzi na takim samym poziomie na jakim byłoby po zakończeniu treningu o mniejszym obciążeniu (substancje te hamują, więc powstawanie zmęczenia nie kumulując jego efektów po zakończonych ćwiczeniach).