Glikogen mięśniowy i wątrobowy

Glikogen mięśniowy i wątrobowy

W codziennej diecie węglowodany jako źródło energii przeważają w porównaniu do białek i tłuszczy, ponieważ stanowią około 40-50% energii z tych składników pokarmowych. Ale czy wiemy co dzieje się z węglowodanami po ich spożyciu? Czy wiemy w jaki sposób są magazynowane i jak wydatkowane?

Węglowodany są magazynowane w postaci glikogenu. Glikogen jest to wielocukier (polisacharyd) złożony z wielu cząsteczek glukozy, który w razie potrzeby potrafi być rozłożony do najprostszej glukozy i wykorzystany przez organizm podczas wysiłku fizycznego. Glikogen magazynowany jest w mięśniach oraz w wątrobie, stąd glikogen mięśniowy i wątrobowy. Warto pamiętać, że to właśnie mięśnie są głównym magazynem glikogenu ponieważ jest ich tam 3 krotnie więcej niż w wątrobie.

Podczas wysiłku fizycznego w pierwszej kolejności jest wykorzystywany glikogen zgromadzony w mięśniach, dopiero gdy jego zapasy się uszczuplają organizm sięga po glikogen wątrobowy. Jeśli po treningu nie zjemy odpowiednio zbilansowanego posiłku, czyli nie uzupełnimy strat glikogenu nie będziemy zdolni do podjęcia kolejnego treningu.

Jeżeli naszym celem jest intensywny trening, a podczas niego nie będziemy uzupełniać zapasów glikogenu możemy doprowadzić do sytuacji, w której organizm prędzej czy później zacznie czerpać energię, z innego bardzo ważnego dla nas źródła – z aminokwasów, które są elementem budulcowym naszych mięśni.

Szacuje się, ze w organizmie zgromadzone jest około 500 g glikogenu, w tym 400 g w mięśniach a 100 gram w wątrobie. Ilość ta równa się około 1600-2000 kcal, czyli stanowi to w przybliżeniu jeden dzień głodówki. Przy czym im więcej posiadamy tkanki mięśniowej tym więcej zapasów glikogenu będziemy posiadać.

Natomiast glikogen wątrobowy odpowiedzialny jest głównie za utrzymywanie odpowiedniego poziomu glukozy we krwi, niezależnie od aktywności fizycznej w celu odpowiedniego funkcjonowania organizmu.